Kiedy do logopedy?

Szanowni Rodzice!

Obserwując zachowanie swojej pociechy można zauważyć różne symptomy. Jeżeli u swojego dziecka zaobserwujecie Państwo poniższe symptomy koniecznie udajcie się do logopedy.

  • U dziecka do 12 miesięcy:
    - nie głuży i nie gaworzy;
    - nie reaguje na dźwięki otoczenia;
    - nie rozumie i nie wykonuje prostych poleceń;
    - nie mówi prostych sylab np.: ta-ta, pa-pa, ma-ma, ba-ba.
  • U dziecka do 2 roku życia:
    - nie mówi prostych słów;
    - nie naśladuje odgłosów zwierząt i otoczenia;
    - mówi mało i niechętnie;
    - nie wymawia głosek charakterystycznych dla tego etapu rozwoju mowy.
  • U dziecka do 3 roku życia:
    - język „wchodzi” między zęby przy wymowie głosek ś, ź, ć, dź lub s, z, c, dz;
    - oddycha przez usta i buzia jest ciągle otwarta;
    - pije z butelki lub ssie smoczek;
    - nie wymawia głosek charakterystycznych dla tego etapu rozwoju mowy.
  • U dziecka do 4 roku życia:
    - mowa jest nie zrozumiała dla otoczenia;
    - nie wymawia głosek s, z, c, dz zastępując je głoskami ś, ź, ć, dź;
    - ma trudności z nazywaniem przedmiotów;
    - nie buduje prostych zdań;
    - ma trudności z zapamiętywaniem wyrazów, zdań, wierszyków;
    - nie wymawia głosek charakterystycznych dla tego etapu rozwoju mowy.
  • U dziecka do 5 roku życia:
    - nie wymawia głosek sz, ż, cz, dż;
    - nie podnosi czubka języka do podniebienia;
    - nie potrafi podzielić wyrazu na sylaby;
    - myli podobnie brzmiące głoski i wyrazy np.: półka – bułka, koza- kosa, Tom – dom;
    - w wypowiadanych zdaniach pojawiają się błędy gramatyczne;
    - przekręca trudne wyrazy.
  • U dziecka do 6 roku życia:
    - nie wymawia poprawnie głoski r oraz innych głosek;
    - nie potrafi podzielić wyrazu na sylaby i głoski;
    - nie różnicuje liter;
    - nie rozumie kontekstu sytuacyjnego.
  • U dziecka między 7-10 rokiem życia: - nie wymawia prawidłowo wszystkich głosek;
    - w wypowiedziach ustnych i pisemnych pojawiają się błędy gramatyczne;
    - myli podobnie wyglądające i brzmiące litery;
    - czyta bardzo powoli głoskując treść;
    - przekręca długie wyrazy;
    - ma kłopot z przepisywaniem tekstu;
    - robi dużo błędów ortograficznych;
    - ma trudność z zapamiętywaniem wierszy.
Masz pytania? 606·100·430